"20 minuters jobb"

I tisdags var jag och några andra ur förbandet ute på flygplatsen för att lastsäkra våra fordon. MOVCON frågade då mig om jag kunde hjälpa till att lasta på torsdagen. Det fanns nämligen ingen ute på flyget som hade förarbevis på Patria. Alternativet skulle vara att en kille från Stockholm åkte till Örebro enbart för att lasta ETT fordon. Lite onödigt tyckte jag och tänkte att "Visst kan jag ställa upp, jag bor ju ändå här". Som Movcon sa "Det är ett 20 minuters jobb".

Imorse gick jag upp vid 05:15 för att ta mig ut till flyget och vara där 06:30 då AN124 skulle landa. Strax innan åtta får jag reda på att planet ännu inte mellanlandat för tankning. Ny beräknad ankomsttid: 12:30.

För att göra en lång historia extremt kort, så var jag inte hemma förrän 20:07!!! Det är inte mycket som gått enligt planerna idag. Som tur är så har allt löst sig till det bästa ändå och jag är otroligt nöjd att jag fått tillfredsställa mitt flygintresse. Jag har sett en AN 124 på nära håll, till och med provsuttit i den. Vilken kärra, helt otrolig!!! Jag är frälst. Det är det absolut största flygplan jag sett och tro mig, Den är STOR! Typ gigantisk! Någon sa att den rymmer 1,5 Herkules och det kan nog stämma.

image250


Hela dagen har jag haft en personlig "bodyguard" som följt mig hack i häl (eftersom jag var besökare på flygplatsen). Han är hemvärnsman och jobbar just nu på flyget med att vakta våra fordon och containrar.

image251
Solen sken som bara den i klarblå himmel. Synd bara att det blåste så förbaskat.


image252
Det är inte många millimeter till godo när man kör in. Precission in i minsta detalj.

Till slut blev det alltså 14 timmar på flyget istället för 20 minuter. Det har dock varit otroligt intressant att få vara med "bakom kulisserna" och se hur det går till. Det är ju faktiskt vår materiell och våra fordon som nu lastas för Tchad. Nu har det börjat rulla, nu är det verkligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0