Info film om TD01

Hittade ett klipp på Youtube om TD01 (missionen i Tchad som jag var på under större delen av förra året). Tycker faktiskt filmen är himla bra gjord, de som gjort den (combat camera) har lyckats få med lite av varje och trots att den är hela 16 min lång så blir det aldrig långtråkigt att kolla.


"Servicelastaren"

Det som är anledningen till att jag från första början blev intresserad av maskinyrket, är hjullastaren. Den är så himla allsidig, den har gafflar och lyfter och flyttar saker, den fixar snöröjningen på vintern, den bygger och snyggar till grusvägar, den lastar på dumpern, den har materialhanteringsarm och kan lyfta tunga saker mm mm. Jag är som sagt grymt imponerad av maskinen och känner att det är den jag egentligen vill sitta i och jobba. Det är hjullastaren som är "mitt kall".

Nu när jag varit på en arbetsplats där de lägger om järnvägen, har jag verkligen upptäckt vad det innebär att vara hjullastarförare. Hjullastaren är lite som spindeln i nätet, han måste ha enorm kontroll på var alla maskiner är, vad de sysslar med, var alla tillbehör är, vad nästa steg för de är osv. Det är han (eller hon) som hämtar skopor till grävmaskinisterna (och då måste han ha full koll vem som äger vilken skopa och var den finns), han kör fram farmaren när det behöver tankas, han ser till att kaffet är kokat lagom till rasten, han reparerar dåliga vägar, fyller grus i hål där det behövs, lastar på dumpern, planerar ytor osv.

Det är inte konstigt att hjullastaren kallas för servicelastaren. Det handlar verkligen om så mycket mer än att bara planera vägar eller lasta. Fast det är ändå hjullastaren jag är mest intresserad av, jag är ju lite av en servicemänniska så det skulle nog kunna passa mig :-)

Dumper

På utbildningen körde vi dumper i 2 veckor och innan så var jag lite tveksam till varför vi skulle göra det. Det kunde väl inte vara nå skoj?? Men så kom mina 2 veckor och jag hade jäkligt skoj! Dumpern är stor och mäktig och jävligt smidig med sin midjestyrning. Den tar sig fram i princip överallt, kan köra i branta backar och göra snäva svängar. Två veckor är alldeles för kort tid för att bli haj på den men det är varje fall en bra början.

Nu har jag så satt mig i dumpern på nytt och får verkligen prova på den på ett helt annat sätt. Utanför Kalix håller vi på att sänka järnvägen och jag kör 12-timmars pass i dumpern och fraktar bort massorna som grävs upp. Första passet gick lite knackigt men det går bättre och bättre hela tiden och jag får mer och mer koll på vars jag har dumpern, hur lång den är, hur bred den är, hur man ställer upp framför grävmaskin för att bli lastad mm mm. Det är en hel vetenskap att lära sig köra smidigt och effektivt. Men guu vad skoj det är :-)

Digitalbox

Digitalboxen måste ju vara den absolut bästa uppfinnen som gjorts i detta sekel. Vilken jäkla bra grej! Var lite tveksam i början, mycket för att den är så grymt dyr och att man dessutom måste ha abonnemang. Men efter att ha haft en box hemma i några veckor kan jag bara erkänna att jag hade fel.

Som nu när det är friidrotts VM och jag är på praktik under bästa sändningstid. En vecka innan det drog igång kunde jag förprogrammera boxen att spela in alla avsnitt. Jag behövde bara söka på ordet "friidrott" så kom alla veckans program upp. Med en enkel knapptryckning så var inspelningen programmerad. När det är dags att titta på ett avsnitt så är det bara att trycka igång, jag kan spela förbi alla tråkiga reklamavsnitt eller intervjuer i 64 ggr så snabb fart och hinner jag inte kolla klart är det bara att "spela från senaste position" nästa gång jag ska se.

Jag är grymt imponerad och oerhört glad att det står en box i vardagsrummet nu när min favorit idrott har dragit igång.

3 kammar-brunn

Dagarna springer iväg och jag är redan inne på min 4:e praktikvecka. Som tur är så vill arbetsgivaren ha kvar mig ett tag till så vi har förlängt med 4 veckor till. Jag är otroligt tacksam för det och ser världens möjlighet att få lära mig ännu mer. Själva körningen är ju en sak men det är så himla mycket mer runt omkring jag behöver lära mig. Idag t.ex har jag sett hur man gräver för infiltration (3-kammar brunn med tillbehör). Det här är ju sånt jag bara läst om teoretiskt på utbildningen och nu får jag se hur det fungerar praktiskt.

Det gäller att få rätt lutning från brunnen till röret. För att vara exakt: 1-7% lutning.

Härliga norrland

Norrland är bra härligt. Fin natur, långa ljusa dagar på sommaren, mycket skog och mark, lugnt och skönt, härlig mentalitet på människorna och riktig vinter med snö och kyla. Här finns allt man kan önska sig och lite till.

Renar som går fritt och obehindrat

Myggor

Hagel i augusti

Blodpalt

Mycket djur i skogen

Dagvattenledning

Idag har jag varit med och sett hur man gräver ner en trumma för dagvatten. Grävmaskinisten gjorde precis enligt skolbokens alla regler; när han grävde la han massorna ca 1 meter från kanten, han släntade lite för att minska rasrisken, han fyllde kring röret mycket försikt och varsamt för att inte skada det och när han skulle fylla igen så gick han upp på massorna och jobbade sig på så vis mot stället där han började.


Terrasering och släntning

Hela gårdagen vräkte det ner regn och därför fick jag ta paus från välten. Vägen var bara som en enda stor sörja med lera idag. Istället har jag studerat när grävmaskinen terraserade och dikade. Ungefär de 2 sakerna jag tycker är absolut svårast att göra.

Före:



Efter:


Det här blir ju en skogsbilväg och behöver därför inte vara 100% snygg. Jag är dock grymt imponerad!

4 tons vält

Idag har jag kört hjullastare med en vält framför. Jäklar vad svårt det är. Det vibrerar och hoppar och skakar hela tiden och dessutom är det lite klurigt att hålla den rakt på vägen framför sig.

Som sagt, jag har världens bästa praktikplats där jag får lära mig en jäkla massa!

Det största norrlänningstestet av dem alla

För några veckor sen fick jag lära mig laga blodpalt. Nötblod, vetemjöl och salt är de hemliga ingredienserna. Så idag var det dags att se om jag duger till att konvertera till norrlänning. Som tur var så klarade jag mig "Med beröm godkänt". *Puh*, skönt att få vara kvar ett tag till.

Knallröd smet som ska kännas som tapetklister ungefär.


Ser inte mycket ut för världen men är faktiskt himlans gott. Smör och sidfläsk är vanligt att ha till, själv gillar jag lingonsylt bäst. Det blev en väldans massa palt så jag vet ju vad jag ska äta närmaste veckan ;-)

Huspyssel

Huset jag har hjälpt till att fixa i sommar börjar så smått bli klart. Vi pysslar och fixar lite varje dag. Det blir inte så mycket gjort nu när jag praktiserar hela dagarna, men nån liten grej brukar vi hinna få till innan dagen är slut.

Nytt fönster, nya foder och nya plåtar. Det som saknas är en liten plåtremsa mellan fönstrena men den är på G.


Nya plankor, målade och kapade, under själva underspikningen. Faan vad snyggt det blir, det liksom ramar in huset.


Nya stup- och hängrännor från Rennit. Jag har aldrig sett så snygga rännor tidigare, det blir en så otroligt fin detalj på huset. Dessutom smälter de in mycket bättre än vanliga. Helt klart kvarrterets snyggaste!


Bil värdig en maskinförare

Jag behöver köpa en bil. Har hittills i mitt liv klarat mig väldigt bra utan. Bor visserligen 1 mil utanför Örebro men tar cykeln var jag än ska. Ända gången jag egentligen saknat en bil är när jag vill hoppa fallskärm. Utrustningen väger runt 15-20 kg och är lite väl otympligt att släpa runt på buss och tåg.

När jag nu är på praktiken är det några mil från bostaden och jag har snikat in mig på en annans bil. Känns inge bra att ta ifrån honom sin frihet. Jag åker tidigt på mornarna och kommer hem sent på eftermiddagen. Han blir lite låst och kan inte ta sig någonstans. Dessutom är vägen till praktiken jävligt dålig, full med gropar och vassa stenar. Inte riktigt en väg att köra BMW med fälgar dyrare än mitt radhus.

Så nu behöver jag för första gången införskaffa en bil. Har inte tänkt att köpa nåt flådigt eller lyxigt utan mer en slit-och-släng bil. En bil man inte behöver vara rädd om och där man kan sitta med skitiga och svettiga kläder. Min drömbil är en Peugeot 1007 men den får jag drömma ett tag till om.

Praktikant Jannica

Jag har världens bästa praktikplats. Var nog lite orolig i början att jag skulle hamna hos nån som bara sög musten ur mig och lät mig göra allt jäkla tänkbara skitgöra i en månads tid. Rent teoretiskt skulle det ju kunna vara så, jag är ju helt gratis hos arbetsgivaren och gratis är ju gott, som man brukar säga. Som tur är så är det helt tvärtom där jag är. Jag känner mig väldigt välkommen och omhändertagen. Alla förklarar och visar vad jag ska göra, hur jag ska göra, varför man gör på just det sättet mm.

Jag lär mig otroligt mycket och det känns som att alla på arbetsplatsen vill att jag ska lära mig. En annan sak som är oerhört bra är att jag får se hela vägbyggnationen från scratch till färdigt resultat. Från att man öppnar en grustäkt, sorterar materialet, grovavjämnar marken där vägen ska gå, lägger på några lager med grus och sand, dikar, terasserar, spränger bort stora stenar och gräver ner vägtrummor. Jag lär mig saker varje dag, det kan jag lova. Otroligt intressant och lärorikt :-)

Min praktik i bilder:

Jag får sitta i grävmaskin och sortera materialet.


Jag får lasta det sorterade materialet på dumpern


Jag får köra hjullastare och harpa material.



Jag får testa att borra hål i sten innan sprängladdningen sätts i.



Jag får se hur en grusväg byggs upp och hur diken blir till.


Som sagt: Jag kunde inte hamnat på ett bättre ställe. Trivs oerhört bra :-)

Dumperkörning

Guu vad dagarna springer iväg. En vecka på praktiken är avverkad och jag trivs superbra :-). Står utanför och iakttar och observerar ungefär halva tiden och sen sitter jag i lite olika maskiner och provar halva tiden. Har kört några lass med dumpern och varje gång är jag lite nervös och känner mig nästan lite rädd. För vad vet jag egentligen inte. Men det känns så himla läskigt när dumpern lutar. Den har ju midjestyrning och om själva hytten lutar så behöver ju inte lasset göra det. Men hur stor lutning klarar den utan att den välter? När man inte är så himla van och vet exakt hur den beter sig och vad den fixar, så är jag lite rädd. Men men... Övning ger färdighet och snart har väl även jag lärt mig handskas med dumpern och alla gropar/gupp/ojämnheter i marken.

Faan, det är lite märkligt. Jag hoppar fallskärm, bungy jump, älskar alla karuseller på grönan, har varit i Kosovo och Tchad på utlandstjänst. Men det jag är allra mest rädd för, är när dumpern lutar. Hur funkar jag egentligen??


RSS 2.0