"Servicelastaren"

Det som är anledningen till att jag från första början blev intresserad av maskinyrket, är hjullastaren. Den är så himla allsidig, den har gafflar och lyfter och flyttar saker, den fixar snöröjningen på vintern, den bygger och snyggar till grusvägar, den lastar på dumpern, den har materialhanteringsarm och kan lyfta tunga saker mm mm. Jag är som sagt grymt imponerad av maskinen och känner att det är den jag egentligen vill sitta i och jobba. Det är hjullastaren som är "mitt kall".

Nu när jag varit på en arbetsplats där de lägger om järnvägen, har jag verkligen upptäckt vad det innebär att vara hjullastarförare. Hjullastaren är lite som spindeln i nätet, han måste ha enorm kontroll på var alla maskiner är, vad de sysslar med, var alla tillbehör är, vad nästa steg för de är osv. Det är han (eller hon) som hämtar skopor till grävmaskinisterna (och då måste han ha full koll vem som äger vilken skopa och var den finns), han kör fram farmaren när det behöver tankas, han ser till att kaffet är kokat lagom till rasten, han reparerar dåliga vägar, fyller grus i hål där det behövs, lastar på dumpern, planerar ytor osv.

Det är inte konstigt att hjullastaren kallas för servicelastaren. Det handlar verkligen om så mycket mer än att bara planera vägar eller lasta. Fast det är ändå hjullastaren jag är mest intresserad av, jag är ju lite av en servicemänniska så det skulle nog kunna passa mig :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0