Generatorrem -HJÄLP MIG!!

Jag behöver lite hjälp. Kan ju inte hjälpa att jag är tjej och faktiskt inte så haj på vad som finns under motorhuven på bilen. Har ändå lyckats klura ut och lära mig vissa saker. Till exempel så bytte jag ju motorolja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter för några veckor sen.
Idag var jag ute i -10 grader och bytte 6st tändstift. "Learning by doing" kan inte bättre beskriva hur jag lär mig. Är lite allergisk mot att lämna in bilen för såna här (förhållandevis) lätta saker. Jag vill inte att nån annan ska göra jobbet åt mig, däremot skulle jag gärna ha nån vid min sida att fråga när jag stöter på patrull.

Fick det dock lite knivigt när jag skulle byta drivrem idag. Det sitter två stycken remmar, varav jag ska byta den inre. Har förståt att jag måste ta bort den yttre och sen lirka ut den inre över fläkten. Frågan är bara; Vilka bultar/skruvar ska jag lossa på för att släppa på remmarna?? Har en bok från Haynes som jag trodde skulle hjälpa mig, men icket sa nicke. Det var torftigt med beskrivningar och en svart-vit bild som inte säger så mycket. Jag skulle ju kunna prova mig fram men är såklart rädd att förstöra nåt eller lossa på nåt man absolut inte ska.

Hittade en bild på nätet som visar hur det ser ut där remmarna sitter. Kanske nån kunnig bloggläsare kan hjälpa mig? Har försökt märka ut de olika delarna med pilar och siffror. Tar gärna emot lite info om vad allt är, så jag vet inför framtiden.

Nr.10 och nummer 11 tror jag används för att spänna eller släppa på remmarna (finjustering)? Är det vid nr.1, 3, 12 eller 5 man skruva för att lossa remmarna? Eller kanske nån helt annanstans?

Den här bilden är ju väldigt pedagogisk och gott om utrymme. Så ser det naturligtvis inte ut i min bil. Där är fläkten ca 2cm från remmarna och jag har svårt att förstå hur jag ens ska komma åt med en spärrnyckel, men det blir ett senare problem när jag väl vet var jag ska lossa.

Oerhört tacksam för svar så jag kan byta remmen innan fredag, då jag ska besiktiga bilen.

Kommentarer
Postat av: Håkan

Vad är det för bil du har,BMW? Har den verkligen gamla hederliga kilremmar som det verkar på bilden?

I så fall spänns generatorremmen vid 10 och den andra antingen vid 4 (servopumpen?) eller 1 (AC-kompressorn?) Man vad sjutton är då 2? Flata remmar har en spännrulle på något ställe och skall egentligen justeras med en speciell "våg" för att få rätt spänning. Pröva att googla på bilmärke eller motortyp!

2010-02-28 @ 22:01:17
Postat av: jocke

tycker mig se att nummer tio är generatorn, om så är fallet så borde det sitta en relativt tjock kabel gå ut ifrån den (lika stor som från batteriet) om så är fallet borde den gå o lossa på ock släppa o spänna remmen, mycke mer behöver du inte göra, kan finnas några skivor som inte är kopplade till någon spec funktion, du kan ju kontrollera så lagrena är som dom ska på dom och byta vid behov, de borde du nog göra på alla, när du ändå har remmen borta.

2010-03-01 @ 20:47:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0