Huvudbry

I mitt nya liv som norrlänning dyker det upp nya bekymmer. Som det här med kylan till exempel. Det är andra dagen i rad vi har -30 och imorse när killen skulle iväg till jobbet, startade inte hans bil (trots att han haft den på motorvärmare hela natten). Den försökte inte ens, utan klickade bara. Han har visserligen nån modern funktion som gör att om batterispänningen är för låg, så går det inte ens att försöka få igång bilen. En bra funktion visserligen då man inte behöver oroa sig för att få helt slut i batteriet.

Min bil å andra sidan, är en 20-åring. Hittills har jag inte haft några som helst problem att starta, inte ens när det varit -16 grader och jag inte haft motorvärmaren i. Men -30 grader?? Hur kallt kan man ha utan att bilen strular? Motorvärmare är ju en sak, men batterikapaciteten minskar ju drastiskt när det är kallt ute. Visst, man kan se till att ha ett nytt och fräsch batteri men var går gränsen? Finns det kanske nåt annat knep? Kanske nån modern pryl som även värmer batteriet (lagom)? Å vad gör man om man måste ha bilen ute några timmar där det inte finns motorvärmare? När man åker till affären och storhandlar till exempel. Eller när man vill åka ner på stan och träna? Nån som har nåt tips?

Kommentarer
Postat av: Rolle Berg

I minus 30 är oljan seg som hårt gummi. Dvs startmortorn som drivs av batteriet orkar inte dra runt i den smeten. Helst skulle ni ha bytt till en lättflytande olja innan det blev kallt, eller till nästa gång... kanske du redan har gjort det? Lycka till /Rolle

2010-01-08 @ 13:10:36
Postat av: Håkan

Det är faktiskt värme som gör att batteriet blir åldras och blir dåligt men felet visar sig när det blir kallt!

Service på motorn med bra tändstift och tändkablar och kolla generatorn den åldras också. När motorn går skall det vara minst 14,2 volt mätt på batteriets poler.

Om du kört varm bilen håller sig oljan smidig i ca 4 timmar även om det är i Boden du handlar.

2010-01-08 @ 16:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0